Czy jest możliwa jednośc wszystkich chrześcijan ?

Moderatorzy: Iwo_H, Kolejarz, Roman F., J.J.S

Czy jest możliwa jednośc wszystkich chrześcijan ?

Postautor: Pat » 02 lut 2009, 15:01

A historyczny Kościół katolicki jest był i jest jeden,
+++++++++++
I trwa dalej in sancta Ecclesia Lutherana. :) ten sam, zawsze i na wieki.
Roszenia Rzymu nic tu nie zmieniają. Roszczenia nie do tego że jest katolicki, lecz do tego że wyłącznie on jest katolicki.
Pat
 

Czy jest możliwa jednośc wszystkich chrześcijan ?

Postautor: neonKK » 02 lut 2009, 16:11

Pat:
neon: A historyczny Kościół katolicki jest był i jest jeden,
+++++++++++
I trwa dalej in sancta Ecclesia Lutherana. :) ten sam, zawsze i na wieki.
Roszenia Rzymu nic tu nie zmieniają. Roszczenia nie do tego że jest katolicki, lecz do tego że wyłącznie on jest katolicki.
---
Oczywiście, że prawda nie zależy od tego czy się komu podoba czy nie i co kto zadekretował.
Czy chcesz powiedzieć, że nie tylko Kościół Rzymsko-Katolicki jest Kościołem powszechnym/katolickim? Ale i Kościół Luterański jest Kościołem tak samo powszechnym/katolickim? I pewnie jeszcze od samego początku był zawsze tak powszechnym/katolickim?
neonKK
 

Czy jest możliwa jednośc wszystkich chrześcijan ?

Postautor: J.J.S. » 02 lut 2009, 17:26

Drogi Neonie eklezjologia Kościoła Luterańskiego dokładnie to zakłada - jest on powszechny tzn. katolicki. W Księgach Symbolicznych (Wyznaniowych) Kościoła Luterańskiego obok pism XVI wiecznych na dowód tego umieszczone są trzy starokościelne wyznania wiary (Apostolicum, Niceanum, Athanasianum) jako dowód kontynuacji, a jaką postrzega się Kościół Luterański. Zresztą także jedna z podstawowych ksiąg wyznaniowych luteranizmu - Wyznanie augsburskie nie pozostawia w tym względzie wątpliwości jednoznacznie odwołując się do dogmatu trynitarnego (por. art. I) i chrystologicznego (por. art. III).
Trzeba oczywiście zaznaczyć, że eklezjologia luterańska nie utożsamia Kościoła wyznawanego w Niceanum jako una sancta catholica et apostolica ecclesiae z jakąś formą widzialnej instytucji, a Wyznanie augsburskie wskazuje w artykule 7 (O Kościele), że podstawą jedności Kościoła jest wierne nauczanie Ewangelii i należyte sprawowanie sakramentów. W postrzeganiu luterańskim zatem wyznacznikami Kościoła są te dwie wyżej wymienione cechy.
Relacje tych dwóch tzw. notae ecclesie do powszechności Kościoła sam Melanchton, autor zarówno Wyznania jak i Obrony, komentuje w Obronie Wyznania Augsburskiego w komentarzu do 7. art. Wyznania augsburskiego w sposób następujący:

10. Ten artykuł został przedłożony z ważnych przyczyn, wprost z konieczności. Widzimy niebezpieczeństw bez liku, które grożą zagładą Kościoła. Niezliczone jest mnóstwo bezbożnych w samym Kościele, którzy go uciskają. Przeto abyśmy nie zwątpili, lecz abyśmy wiedzieli, że Kościół jednak trwać będzie, podobnie abyśmy wiedzieli, że choć wielka jest ilość bezbożnych, Kościół jednak istnieje i Chrystus daje to, co Kościołowi obiecał: odpuszcza grzechy, wysłuchuje, darzy Duchem Świętym, te pociechy przedkłada nam ten artykuł w Symbolu.

11. A nazywa go Kościołem powszechnym nie po to, byśmy rozumieli, że Kościół to zewnętrzna, zorganizowana instytucja pewnych ludów, lecz że to raczej ludzie rozproszeni po całym świecie, którzy zgodni są co do Ewangelii i mają tego samego Chrystusa i tego samego Ducha Świętego, i te same sakramenty, niezależnie od tego, czy mają te same ludzkie tradycje, czy odrębne. Także w Dekretach wypowiada się pewna glosa, że Kościół w szerokim znaczeniu słowa obejmuje dobrych i złych ? a zatem źli są w Kościele tylko nominalnie, nie zaś realnie, dobrzy zaś i realnie, i nominalnie.

Wyznanie augsburskie, oraz Apologia dostępne są:
J.J.S.
 

Czy jest możliwa jednośc wszystkich chrześcijan ?

Postautor: neonKK » 02 lut 2009, 17:58

Mnie nie wypada napisać "Drogi" więc napiszę "Szanowny" i uważam że będzie to bardzo dobrze pasowało ;-)

Szanowny J.J.S., znowuż dziękuję za odpowiedź, i to tak szybką. Jest to dla mnie kolejny zestaw informacji/wiadomości do przetrawienia i przyswojenia.
Nie dziwię się że eklezjologia Kościoła Luterańskiego zakłada/uważa że jest on powszechny/katolicki, zdziwiłbym się raczej gdyby tak nie zakładała.
Nowością jest natomiast dla mnie uwaga, że święty powszechny i apostolski Kościół nie jest utożsamiany z jakąś formą widzialnej instytucji. Ale zastanawiając się nad takim określeniem muszę powiedzieć że choć można je trochę różnie rozumieć, to jestem skłonny się z nim zgodzić.
Podoba mi się również stwierdzenie, że podstawą jedności Kościoła jest wierne nauczanie Ewangelii i należyte sprawowanie sakramentów. Tyle że tuż za tym stwierdzeniem kryją się schody... No bo w takim razie, niewierne nauczanie Ewangelii i/lub nienależyte sprawowanie sakramentów oznaczałyby brak jedności Kościoła, przy czym każdy sam o sobie oczywiście wyrokował będzie że jego nauczanie Ewangelii i sprawowanie sakramentów jest wierne...
Nie chciałbym jednak abyśmy wdawali się teraz w rozważania czy wręcz spory jakie - lub wręcz czyje - nauczanie Ewangelii i sprawowanie sakramentów jest wierne. Po prostu, jedynie chciałem ten problem zasygnalizować, gdyż z niego wynika potem rodzaj udzielanej końcowej odpowiedzi.
neonKK
 

Re: Czy jest możliwa jednośc wszystkich chrześcijan ?

Postautor: Iwo_H » 21 kwie 2009, 21:26

Wcześniejsze posty pochodzą ze starej wersji forum, na której nie obowiązywał obecny regulamin, dlatego mogą znaleźć się tam wypowiedzi niezgodne z obecnymi zasadami forum. Obecny regulamin nie działa wstecz.
Iwo_H
Moderator
 
Posty: 716
Rejestracja: 15 maja 2006, 00:00
Wyznanie: KEA

Re: Czy jest możliwa jednośc wszystkich chrześcijan ?

Postautor: Apollos » 21 lut 2012, 12:38

Trzeba by zdefiniować kto to jest chrześcijanin.
Na pewno nie jest to ani Katolik ani Zielonoświątkowiec czy Ewangelik. Nie jest to też żaden przedstawiciel innego wyznania uzurpujący sobie prawo do bycia chrześcijaninem na podstawie przynależności do swojego wyznania...
A zatem kto jest chrześcijaninem?
Prawdziwi chrześcijanie już są jednością bez względu na wyznanie.
Słowo Boże mówi że mamy znaleźć się w Nim ( w Chrystusie ), nie mając własnej sprawiedliwości opartej na uczynkach....
Z Chrystusem jestem ukrzyżowany, żyję więc już nie ja ale żyje we mnie Chrystus, a obecne życie moje w ciele jest życiem wiarą Syna Bożego, który mnie umiłował i wydał samego siebie za mnie...
...a wiara jest pewnością...
Apollos
 
Posty: 104
Rejestracja: 17 lut 2012, 11:05
Wyznanie: Wyrosłem w KCH ARKA w Poznaniu

Poprzednia

Wróć do Inne Kościoły i religie

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość